Skoleroboter fra Aisoy


Skolerobot AS selger roboter fra det spanske selskapet Aisoy.

Skolerobotene er programmerbare med flere avanserte funksjoner (se tekniske spesifikasjoner) som tillater en rekke spennende bruksmåter. Spesielt er disse skolerobotene interessante med tanke på sosial bruk og møter mellom programmering, koding og språk i skolen.

Selv små barn kan ha utbytte av enkel interaksjon med robotene, noe som gjør disse anvendbare helt ned i barnehagen.
Litt eldre barn vil ha glede av selv å kunne programmere robotene på mer avanserte måter ved hjelp av det visuelle programmeringsspråket Scratch. Aisoy har laget et eget tillegg til Scratch som gir tilgang til og styring av robotens funksjoner på en svært enkel måte. Vi har laget en norsk brukermanual og legger ut kodeeksempler.

Undervisnings- og læringsteknologi
Utgangspunktet er at roboter kommer til å prege samfunnet i årene som kommer og at barn og unge dermed bør lære om dette. Ved selv å lære om roboter kan lærere, studenter og elever utvikle seg til å bli premissleverandører i den fremtiden de blir en del av.

Skoleroboter selges til undervisningsbruk – til barnehager, skoler, høyere utdanning og bedrifter. Dette er ikke primært en leke, tross det lekne utseendet. Ønsker du å kjøpe en robot til privat bruk, eller du har andre spørsmål: send en epost til skolerobot@gmail.com.

Les mer om bruk av roboter i undervisning og læring på bloggen Roboter i skolen.

Her kan du også se hvordan Aisoy-robotene bygges. Selv om robotene leveres ferdig montert er det morsomt å se hvordan komponentene settes sammen.

Robotene har en innebygget datamaskin som både gjør den programmerbar og i stand til å utføre funksjoner som kunstig tale og talegjenkjenning. Foreløpig er støtten for kunstig tale best på engelsk og spansk. Dette gjør den allerede til en utmerket lesevenn.

Robotene kan også kontrolleres via en egen, gratis app (finnes både for iOS og Android). Dette grensesnittet benyttes for å overvåke robotens status og legge programmer over i robotens minne. Dette gjør det enda fleksibelt å jobbe med robotene i klasserommet, også fordi elevene som ikke koder i ScratchX.

Med batteridrift kan dessuten robotene tas med rundt, og bruken blir dermed uavhengig av alle former for ledninger.

Her et eksempel på hvordan roboten kan programmeres i ScratchX:




Roboten er uttrykksfull, takket være bevegelige øyelokk, øyenbryn, munn og hode. Alt kan programmeres, eller det styres av robotens innebygde operativsystem (Airos).




I forhold til programmering i skolen er Aisoy-roboten ganske unik. Den kan programmeres med Scratch, et programmeringsspråk spesielt tilrettelagt for barn, utviklet ved MIT. Riktignok er det flere roboter på markedet som kan programmeres med Scratch, men Aisoy-roboten vil appellere til andre målgrupper enn de mer teknisk orienterte alternativene.
 

Et innebygget kamera gjør Aisoy-roboten i stand til å kjenne igjen farger og QR-koder. Med denne funksjonen kan en skape nye former for interaksjon med roboten, uten at den behøver å forstå tale.
 

Dukketeater kan med ett få ytterligere en dimensjon.